Wydajny sklep magento, dlaczego to istotne?

Prędkość działania jest najważniejszym elementem każdego sklepu internetowego. Jeżeli twój sklep jest zbyt powolny ludzie nie będą z niego korzystać. Możesz mieś wiele produktów, niskie ceny, piękny interfejs, ale jeżeli będzie ładował się pomału nie pozyskasz zbyt wielu transakcji.

W świecie rzeczywistym, ciągle musimy czekać: na infolinii z banku, podczas odprawy na lotnisku, w kolejce do kasy w hipermarkecie. Nikt nigdy nie powie „Jaka fajna kolejka, jak fajnie mi się w niej czekało…..” ludzie nienawidzą czekać.

Na szczęście w świecie online mamy możliwość obsługi tysięcy użytkowników jednocześnie. Usługi mogą być natychmiastowe i to jest dokładnie to czego oczekują ludzie. Spodziewają się że strona załaduje się w ciągu 2 sekund lub szybciej. Prawie płowa klientów opuści witrynę jeżeli czas jej wczytywania jest dłuższy niż 3 sekundy, a większość z nich nigdy nie powróci.

porzycenia-strony-czas-ladowania

Bad performance = Bad business

Oczywistym jest, że czas wczytywania strony ma bezpośredni wpływ na zadowolenie klientów, konwersję a ostatecznie przekłada się na zyski. Udowodniono, że jedno sekundowe opóźnienie w wczytywaniu strony przekłada się na 7% spadek konwersji. Amazon szacuje wzrost czasu ładowania strony o zaledwie 100ms kosztuje ich uszczupleniem dochodów o 1%. Z drugiej strony statystyki pokazują że strony internetowe są coraz wolniejsze. Tak jakby właściciele stron internetowych nie chcieli zarabiać więcej. Dlaczego ?

czas-wczytywania-stron-2013-2014

Jest to spowodowane tym że strony internetowe są coraz cięższe, z roku na rok rośnie poziom ich złożoności. Mamy też coraz większe ekrany o wyższych rozdzielczościach to wymaga zdjęć o wyższej jakości i to jest główny powód. Około 60% wielkości strony stanowią obrazy.

wykres-elementow-na-stronach

Ponadto zarządy oczekują coraz to szczegółowych statystyk a to wymaga gromadzenia większej ilości danych. Z każdym kolejnym użytkownikiem bazy danych się rozrastają a operacje na nich wykonywane są bardziej czasochłonne.

Świat mobilny

Sprawę jeszcze dodatkowo komplikuje powszechniejsze używanie komórek i tabletów do serfowania po internecie. Pomimo iż stają się one coraz szybsze i wydajniejsze to jednak jeszcze przez jakiś czas nie będą mogły równać się z wydajnymi komputerami. Jednocześnie zazwyczaj korzystają z dużo wolniejszego łącza. Nawet jeżeli jesteś w zasięgu LTE to i tak zazwyczaj w grę zaczynają wchodzić opóźnienia które są znacząco większe niż w sieciach kablowych. Dlatego nastawiając się na użytkowników używających urządzeń przenośnych powinieneś szczególna uwagę zwrócić na szybkość działania strony.

Szybkość istotna, traktują go jako część UX

Prędkość działania strony jest bezpośrednio odpowiedzialna za twoje zyski. To może być twoja przewaga nad konkurencją. Jest tak samo istotna jak jej wygląd, a może nawet bardziej. Jeżeli twoja strona będzie powolna nikt jej nie będzie odwiedzał.

Więc co robić ?

Optymalizacja strony nie jest prosta i wymaga współpracy wielu osób.

  1. Zadbaj aby osoby odpowiedzialne za programowanie twojego sklepu posiadały odpowiednią wiedzę i zwracały szczególna uwagę optymalizowanie swojego kodu. Zastanów się czy na pewno wszystkie informacje muszę być zawsze aktualne a może czasami można wykorzystać cache ?
  2. Czy te wszystkie wodotryski i błyskotki są na pewno potrzebne ? Może warto uprościć nieco wygląd sklepu przyspieszając jego działanie a jednocześnie poprawiając czytelność ?
  3. Zadbaj o odpowiedni zespół zarządzający twoim serwerem, od tej strony też można naprawdę dużo zrobić. Nie decyduj się na tanie hostingi współdzielone tylko skorzystaj usług firmy specjalizującej się w hostowaniu danego rozwiązania.
  4. Zadbaj aby twoja obsługa sklepu również była przeszkolona w zakresie wydajności. Bo na nic zda się cała pracza programistów, administratorów i webmasterów przy optymalizacji systemu jeżeli jego obsługa będzie wgrywała bitmapy o wadze 3MB jako baner z promocją